Yong Zhao bezoekt VO Best-Oirschot

12 oktober 2015
12 oktober 2015,
 0

Op 12 oktober bezocht de Amerikaanse professor en onderwijsdenker Yong Zhao VO Best-Oirschot, op locatie het Heerbeeck College. Mieke Hoffman, docent biologie op het Kempenhorst College, was er bij.

,,Je verwacht een heleboel informatie te krijgen en gaat uiteindelijk naar buiten met een hoofd vol vraagtekens. Maar dat is juist hartstikke goed: over onderwijsvernieuwing moeten we allemaal continu blijven nadenken.’’

Yong Zhao kwam niet met een bak vol kant-en-klare onderwijsvernieuwingen naar Nederland. ,,Ook hij weet niet wat de toekomst ons zal brengen,’’ zegt Mieke. ,,Maar hij heeft wel heel duidelijk gemaakt dat onze wereld steeds sneller verandert en dat wij daar in het onderwijs rekening mee moeten houden. We bereiden onze leerlingen voor op de toekomst. Maar hoe ziet die toekomst er dan uit? De banen van vandaag bestaan morgen misschien wel niet meer.’’

Vijftien jaar geleden had bijna niemand een mobiele telefoon, vandaag de dag is hij niet meer weg te denken uit de maatschappij en het schoolgebouw. Hoe de wereld er over vijftien jaar uit zal zien, is dus ook niet te voorspellen. ,,Bij een veranderende tijd hoort ook ander onderwijs, vindt Yong Zhao. Wij leiden onze kinderen nu erg talig op. Kinderen met een goed taalgevoel, scoren goed op heel veel onderdelen. In de  toekomst moeten we volgens hem ook ander onderwijs aanbieden. We zouden meer moeten inspelen op de meervoudige intelligenties waarover leerlingen beschikken. Creativiteit, flexibiliteit, zelfvertrouwen, kennis van de wereld: dat zouden wel eens de belangrijkste eigenschappen kunnen zijn van succesvolle mensen in de toekomst. Als school moet je je leerlingen daarop voorbereiden.’’

In de praktijk
Aan het einde van de avond voelde Mieke zich bijzonder geïnspireerd. En tegelijkertijd zat haar hoofd vol vraagtekens. ,,Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Yong Zhao. En toch… Toch denk je de volgende dag: ‘Ja, maar hoe dan?’ Hoe past dit allemaal in ons huidige onderwijssysteem. De beoordelingen, de eindexamens, onze leerlingen zijn een compleet ander systeem gewend.’’

Toch ziet Mieke mogelijkheden. Bijvoorbeeld binnen de projecten van de afdeling vmbo Top M van het Kempenhorst. ,,Binnen onze projecten gaan we meer inzetten op meervoudige intelligentie. We hoeven ook helemaal niet altijd het eindproduct te becijferen, vaak is de weg er naartoe veel belangrijker. Dat soort vernieuwingen zijn wél te realiseren in onze dagelijkse onderwijspraktijk.’’

Voor Mieke staat vast dat mensen die in het onderwijs werken, continu moeten blijven nadenken over vernieuwing. Als je jongeren iets wilt leren, moet je zelf ook continu open blijven staan voor vernieuwing. Je moet blijven leren, vindt Mieke. Een leven lang. ,, Zo’n avond met Yong Zhao past helemaal in dat plaatje. Tijdens dat soort avonden gaat het even niet om de dagelijkse praktijk, je denkt over de toekomst en over idealen. Werk je in het onderwijs, dan ben je volgens mij verplicht om voortdurend na te blijven denken over de vraag hoe je dat het beste kunt doen.’’